Driedaagse training voor psychiaters, psychologen, verpleegkundigen en vaktherapeuten
Over deze nascholing
Kortdurend werken, op tijd beëindigen van de behandeling, vasthouden aan een protocol en verbeteren van de therapeutische relatie.
Er bestaan goede richtlijnbehandelingen en bewezen effectieve methodieken om veel voorkomende psychiatrische stoornissen zoals depressie, angststoornissen, verslaving en persoonlijkheidspathologie succesvol aan te pakken. Toch knappen veel mensen onvoldoende op of vallen na verloop van tijd terug. In de SGGZ hebben we veelal te maken met complexe problematiek die gepaard gaat met comorbide persoonlijkheidspathologie. Het helpt ons om te denken in herstelmogelijkheden en in herwinnen van de eigen regie en autonomie. De attitude van de alwetende therapeut vervangen we voor een ontmoeting tussen twee mensen in volledige gelijkwaardigheid met verschillende rollen en taken ten opzichte van elkaar (Delespaul et al., 2016), oftewel de therapeutische relatie. Shared Decision Making is hier een voorbeeld van en een effectieve behandeling start met gezamenlijk commitment over wat de behandeling inhoudt.
Waarom?
- Effectieve behandeling
- Kort en krachtig
- Vanaf de start uitzicht op verbetering
- Sociaal en maatschappelijk functioneren verbetert
- Fysieke gezondheid verbetert
- Cliënten en behandelaren weten waar zij aan toe zijn
- Meer werkplezier en vitaliteit bij de professionals
- Hogere ΔT
- Kosteneffectief in de portfolio van de praktijk en de instelling
Bewezen effectief
Het hanteren en vasthouden van een helder therapeutisch kader is een voorspeller van een succesvolle behandeling (De Jonghe et al., 2014; Hutsebaut & Kaasenbrood, 2015; Koekoek et al., 2019; Miller & Moyers, 2021). Door al bij het begin van de behandeling het einde hiervan in zicht te brengen, geef je de impliciete boodschap dat jij in ieder geval gelooft in de goede afloop van de behandeling. Geloof hebben in de herstelmogelijkheden van iedere patiënt is zeer belangrijk. Bij patiënten met onderliggende ontwikkelingsproblemen kan de therapeutische relatie in het geding komen en kun je jezelf vragen stellen over je koers. Door crises kun je ervan overtuigd raken dat het beter is om de behandeling even te stoppen, de druk van de ketel te halen en een tijdje steun en structuur te bieden. Glenn Waller noemt dit therapist drift (2009) en beschrijft dit als een van de grootste risicofactoren voor het mislukken van een behandeling waaraan de therapeut schuldig is.
Naast het hanteren en vasthouden aan een heldere en eenduidige methodiek, is de kwaliteit van de therapeutische relatie de enige factor met een voorspellend effect op symptoomafname tijdens en na een behandeling. Daarom moeten we hier beginnen om onze behandelingen te verbeteren. Behandelaren die getraind zijn in opbouwen en vasthouden van een therapeutische relatie ondervinden meer vitaliteit en energie in hun werk. Door de gelijkwaardige verbondenheid voelen patiënten zich begrepen, zijn meer tevreden en knappen sneller op.
Doel
Je leert een stevige Therapeutische Relatie tot stand te brengen, te verdiepen en vast te houden bij patiënten met veel voorkomende psychiatrische stoornissen en comorbide persoonlijkheidsproblematiek. Dat betekent in de relatie blijven, naast je patiënt gaan staan of blijven staan op een gelijkwaardige manier, niet in de valkuil stappen van reageren of ageren, maar reflecteren op wat er gebeurt en wat deze patiënt met deze manier van communiceren aan jou duidelijk wil maken. Je leert je patiënten spiegelen en markeren, adequaat steunen en optimaal frustreren. Dit alles met de overtuiging dat verandering alleen ontstaat in een gehechtheidsrelatie waarin er tussen twee mensen volledige gelijkwaardigheid bestaat, de wil de ander echt te ontmoeten en jezelf de ander te laten ontmoeten. Tegelijkertijd leer je flexibel vast te houden aan het afgesproken behandelmodel en de therapeutische techniek zonder daarin star, rigide of juist te soepel te worden. Je leert je patiënt valideren en gezamenlijk te werken aan het overeengekomen therapeutische doel. Je leert doelen stellen met je patiënt, daarover overeenstemming te bereiken en de patiënt het gevoel te geven dat jullie belang dezelfde is.
Je leert kritisch kijken naar jouw manier van contact maken met je patiënten en wat je daarin kunt verbeteren. Je leert zelfbewustzijn, affectregulatie en interpersoonlijke sensitiviteit, zodat je breuken in de therapeutische relatie aan kunt voelen, bespreekbaar maken en herstellen. Therapeuten die dit niet goed kunnen, hebben meer drop-outs en minder goede resultaten.
Cursus
Het is een driedaagse cursus. Elke dag bestaat uit theorie en de praktijk oefenen door middel van rollenspellen. De cursus is opgezet door dr. Mariëlle Hendriksen, GZ-psycholoog en psychoanalytisch (groeps)psychotherapeut en leertherapeut. Zij is gepromoveerd op De Therapeutische Relatie.
Voor wie
Psychiaters, psychologen, verpleegkundigen en vaktherapeuten in de GGZ.
Accreditatie
Verkregen voor de FGzPT, de NVvP en de NVP. Voor het verkrijgen van de accreditatiepunten is op alle cursusdagen je aanwezigheid verplicht.
Studiebelasting
De studiebelasting is beperkt tot het deelnemen aan de cursus.
Incompany
Deze cursus wordt uitsluitend als incompany gegeven. De cursusdata worden in overleg gekozen. Op verzoek ontvang je onze offerte.