Training over het gebruik van crisis als motor van een veranderingsproces
Over deze nascholing
Behandelaren scheppen heldere kaders en worden voorspelbaar, de patiënt voelt zich gehoord, gezien en begrepen en kan de eigen autonomie en kracht en weer vinden.
In de SGGZ hebben we veelal te maken met complexe problematiek die gepaard gaat met comorbide persoonlijkheidspathologie. We krijgen met deze doelgroep vaak te maken met belevingen van crises waarbij we de neiging kunnen hebben te moeten gaan handelen of oplossen. Het helpt ons dan om te denken in herstelmogelijkheden voor iedereen en in herwinnen van de eigen regie en autonomie, ongeacht de soms nare omstandigheden. De attitude van de alwetende therapeut wordt vervangen voor een attitude die uitgaat van een ontmoeting tussen twee mensen in volledige gelijkwaardigheid waarin de regie over eigen handelen weer herpakt kan worden.
Waarom?
- Effectieve crisisbenadering al dan niet binnen de context van een behandeling
- Kans op crisisgedrag vermindert
- Kort en krachtig
- Vanaf de start uitzicht op verbetering
- Sociaal en maatschappelijk functioneren verbetert
- Fysieke gezondheid verbetert
- Cliënten en behandelaren weten waar zij aan toe zijn
- Meer werkplezier voor behandelaren
Bewezen effectief
Belangrijke voorspellers voor een succesvolle behandeling of interventie zijn: (1) een behandelaar die met een helder therapeutisch kader hanteert en hieraan vasthoudt en (2) een behandelaar die waarachtig empathisch contact maakt en gelooft in de koers van de behandeling (De Jonghe et al., 2014; Hutsebaut & Kaasenbrood, 2015; Koekoek et al., 2019; Miller & Moyers, 2021). Op het moment van een crisissituatie is er een breuk in het (behandel)systeem, maar het biedt ook een kansrijk moment voor herstel. Een crisis biedt de kans voor een correctieve ervaring door naast de patiënt te blijven staan, de koers van de behandeling of interventie vast te houden en hier niet van af te wijken (Waller, 2009) en zo door begripvolle, maar ook optimale frustratie (Klein, 1957) de eigen bron van kracht met en in de eigen omgeving weer te laten hervinden (Prinsen, 2016).
Training
Deze training bestaat uit twee dagen. Elke bijeenkomst omvat in het eerste deel theoretische en technische onderwijsblokken. In de andere delen wordt veel nadruk gelegd op het oefenen van de praktijk door middel van rollenspellen en videomateriaal.
Doel
Je leert een crisissituatie te zien en te benaderen als een kansrijk moment voor verandering en correctieve ervaring. Je leert in de relatie te blijven, naast je patiënten te gaan staan of te blijven staan op een gelijkwaardige manier. Dus niet in de valkuil te stappen van reageren of ageren, maar reflecteren op wat er gebeurt en wat de patiënt met deze manier van communiceren aan jou duidelijk wil maken. Je leert je patiënten te spiegelen en te markeren, adequaat te steunen en optimaal te frustreren. Optimale frustratie is immers een bron van groei, juist in crisissituaties. Je leert dat agressie een centrale rol speelt in bijna alle psychopathologie (Kernberg, 1992) en zeker bij crises. Je leert je eigen toegankelijkheid observeren, omgaan met en verdragen van agressie als de basis van waaruit jij een optimaal gelijkwaardig contact met jouw patiënt in crisis kan maken. Je leert hoe je kan blijven mentaliseren over de betekenis van deze vaak beklemmende manier van communicatie.
Voor wie?
Psychiaters, psychologen en verpleegkundigen.
Accreditatie
Indien gewenst vragen wij accreditatiepunten aan.
Studiebelasting
De studiebelasting is beperkt tot het bijwonen van de cursus.
Incompany
Deze cursus wordt uitsluitend als incompany gegeven. De cursusdata worden in overleg gekozen. Op je verzoek ontvangt je onze offerte.